"Långpannebullar"


Hittade ett supergott och enkelt recept som jag måste dela med mig av.

Ingredienser
150g margarin
5dl standardmjölk
50g jäst för söta degar
1dl socker
1/2tsk salt
11dl vetemjöl

Fyllning
150g margarin
200g philadelfiaost
3dl florsocker
2msk vaniljsocker

Gör såhär
Smält smöret häll på mjölken o värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke o häll över degvätskan. Blanda i övriga ingredienser o blanda väl. Degen ska vara ganska lös. Häll/bred ut degen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Låt jäsa övetäckt, ca 30 min. Under tiden gör du fyllningen.

 Rör samman alla ingredienser till fyllningen. När degen jäst klar gör du hål/gropar i den. Lättast är att använda en mortelstöt som du doppar i lite vetemjöl - så att den inte fastnar i degen. Fördela hål/gropar över hela degen. Fyll hålen med fyllningen. Pensla med det lätt uppvispade ägget o strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader ca 12-15 min. 

När vetebrödet svalnat något skär du ut bitar/rutor/trianglar efter din smak. Beroende på hur stora bitar du vill göra så blir det ca 30 st. Går utmärkt att frysa dem. Du kan gärna ljumma de lite före serveringen.

//Zanna

Kommentarer
Postat av: Emma

Mums, lät jättegott!

2012-03-18 @ 22:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0